vrijdag 31 oktober 2014

Muzo op campus: Dag 1 " Sfeerschepping & beschouwen"

Dinsdag 6/01/2015. 

Vandaag startte de eerste dag van onze module 'muzische school'. 
Het thema van deze module : "De toekomst in je koffer."
Onze dag begon in het Vlos en eindigde in steM. 

1. Inleefspel 'Pak je koffers'. 

Om 8u45 kwamen we aan in het VLOS, het VLOS staat voor : Vluchtelingen ondersteuning in Sint-Niklaas. Dit is een organisatie die vluchtelingen helpt om een asiel aan te vragen. 
Hiermee kregen we een beeld van ons thema. " De toekomst in je koffer", vluchtelingen, migranten die hun 'koffers' nemen. 
Ik vind dit een boeiend thema, omdat het niet zo vanzelfsprekend is. 
De laatste tijd wordt er in de media wel over gepraat, maar verder staan we hier niet bij stil. 

Door het gesprek met Linda kregen we een algemeen beeld over wat VLOS doet en kregen we informatie over de vluchtelingen hier in België. 
Ze deed dit aan de hand van het verhaal van Youssef, een jongetje dat samen met zijn ouders gevlucht zijn uit Afghanistan voor de Taliban.
Linda vertelde ons 'zijn' verhaal in de 'ik' vorm en toonde hierbij enkele foto's op een powerpoint. Hierdoor kregen wij een beeld, hoe het leven van Youssef eruit zag. 
Nadien kregen we elk een stripverhaal : "Het geheim van Youssef." 
Dit was een verhaal over Youssef en zijn vrienden. ( Ook voor de derde graad)
Bij het verwerken van het stripverhaal hoorde een spel : je moest de juiste tekstballon bij de juiste prent hangen. 























Maar Linda wou dat wij een muzische manier zochten om ook het stripverhaal te verwerken. 
We werden onderverdeeld in twee groepen en elke groep besprak samen enkele manieren om het stripverhaal, muzische te verwerken. 

We kwamen uit op het volgende : 
- Schimmenspel
- Lege stoelen
- Tableau vivant
- Interview
- Verfilming ( drama )
- Levensweg. 

Het laatste is ook ons definitieve geworden. 
Levensweg. 
Dit is een gezelschapsspel dat we zouden ombouwen tot een spel over vluchtelingen. 
Ipv het krijgen van een auto, geld, een huis,.. 
Krijg je papieren, onderdak, kledij, eten, drinken,.. 
Maar één van de spelers krijgt alleen de papieren en kan dus blijven in het land, de andere spelers moeten het land verlaten.

Extra : 
Ook bezochten we de VLOS kruidenier en de VLOS bazaar. 
Meer te weten komen over VLOS? 

Website
                                          Foto : VLOS bazaar 


2. Impressiemoment 

Na het inleefspel werden we gewisseld en verwacht op de gelijkvloers voor het impressiemoment. 
Deze sessie werd gegeven door mevr. Vergaert en mevr. Vanstappen. 

Het was een leerrijke sessie omdat ik meteen in het thema werd meegesleurd. 
De sessie startte met een filmpje over vluchtelingen. 
Het werd op een moderne manier naar voorgebracht. 
3 vluchtelingen praten over hun leven als vluchteling. 
- Een foto van de vluchteling
- Een papiertje waarop ze schreven wat er in hun koffer zat. 
- Een papiertje waarop ze schreven wat hun dromen, wensen zijn. 

De rode draad in dit filmpje : Familie en sterven.
Familie die ze missen of die ze niet missen en het bang zijn om te sterven, daarom gevlucht zijn. 

Zie filmpje : De koffer van een vluchteling

Na het bekijken van het filmpje volgde er nog een liedje : 'Vluchten kan niet meer'. 
Muziek

Nadien volgde de verwerking van deze inleiding. 
De groep werd in groepjes verdeeld van vier studenten. 
Elke groep kreeg een andere opdracht. 

Algemene opdracht: Een verhaal verzinnen over een vluchteling a.d.h.v. : 
- Foto's 
- 8 sleutelwoorden die je trok.
- Het lied : 'vluchten kan niet meer'
- Filmpje : de koffer van een vluchteling. 

En dit samen in je groepje vertellen in de 'ik' vorm. 

                                             

Als slot van het impressiemoment deden we nog een stellingen spel. 
Wanneer je akkoord was met een stelling, moest je rechtstaan en wanneer je niet akkoord was met de stelling, moest je blijven zitten. Nadien ontstond er een gesprek over de stelling. 



3. 50 jaar Turkse en Marokkaanse migratie 

In de namiddag om 14 uur werden we verwacht in steM. 
In het Stedelijk museum van Sint -Niklaas kan je een nieuwe tentoonstelling vinden over '50 jaar Turkse en Marokkaanse migratie. 
50 jaar geleden ontstond deze migratie in ons land. 
In het museum werden we opgedeeld in twee groepen. Wij kregen eerst een rondleiding doorheen de Turkse migratie (Miras), nadien kregen we een rondleiding doorheen de Marokkaanse migratie (Dakira). 
Ik vond allebei de rondleidingen zeer interessant omdat onze 'gidsen' ervaringsdeskundigen waren. Ze hadden ervaring met migratie en dit maakte het ook boeiend. 
We kregen bij allebei de migraties de geschiedenis, de rituelen, de typische voorwerpen, de typische gerechten,.. te zien. 
Ook vertelden de gidsen ons ervaringen die ze zelf mee hebben gemaakt en hierdoor kon je een beeld creëren hoe het in die tijd er aan toe ging, hoe het nu op de dag van vandaag nog steeds is. 

Het was een inspirerende namiddag omdat ik veel prikkels heb gekregen dat me kan helpen bij de muzische opdracht voor kinderen rond het thema " De toekomst in je koffers". 

Men weet nu meer over wat migratie is en wat dit inhoudt voor mensen. 
Hoe zij zich gevoeld hebben, wat ze hebben meegemaakt, hoe ze opgroeiden in een nieuw land,.. . 
Dit kan men verwerken op allerlei manieren. 
Foto's zijn daarom een mooi voorbeeld, ze geven gevoelens weer die mensen hebben, die niet altijd gezien worden of waar aandacht aan geschonken wordt. 

Enkele inspiratieprikkels : 
- Foto's van mensen 
- Muziekinstrumenten die gebruikt worden in de Turkse cultuur 
- Rollenspel ( hoe ze hun plan trokken toen ze geen Nederlands spraken ) 
- Het schrijven van hun namen 
- "Onderweg" 
- "Herinneringen"
- .... 



Turkse migratie : Voorwerpen 

Turkse migratie  

Marokkaanse migratie : Onderweg 

Roestduivels 






































Het was een dag vol prikkels, boeiende gesprekken, maar vooral een leerrijke dag.