zondag 7 december 2014

Muzoflash


  1. De opdracht die we kregen van onze muzische docenten. 

    Vooraf : 
    Tijdens deze drukke stageperiode heb ik toch mijn best gedaan om zoveel mogelijk muzische elementen aan bod te laten komen. Het was niet altijd even makkelijk, omdat je zelf als 'stagiaire' niet beslist hoeveel tijd je spendeert aan de muzische domeinen. Ik heb dit deels proberen oplossen door de klas 'muzisch' in te kleden ( thema Sinterklaas) 

    Semester 1
  • stage 3L – oktober/december

    Studenten geven minstens 2 lessen muzische opvoeding.
    Mijn muzolessen tijdens met stage 3L in oktober en december :
    - Gedicht : Herfst
    - Lied : Kniktieklaas ( werd gezongen op het Sinterklaasfeest). 
    - Pietasso maken

    Ik heb minstens 2 lessen muzische opvoeding gegeven. 
    Op zich is dit niet zoveel, maar ik heb de klas 'extra' muzisch ingekleed voor Sint en Advent. 

    Studenten beginnen elke stagedag met het zingen van een lied. Dit lied bestaat uit een aangepaste tekst, speciaal geschreven voor de klas.

    Elke dag de stagedag beginnen met het Sinterklaaslied : Kniktieklaas. 
    Dit lied moesten de leerlingen vanbuiten kennen voor het Sinterklaasfeest. Dus heb ik dit lied behouden en er elke dag mee gestart. 

    Studenten werken deze muzoles uit aansluitend bij een opgelegd thema.

    Muzolessen in oktober = Herfst
    - Gedicht over de Herfst.

    Muzolessen in december = Sinterklaas
    - Lied : Kniktieklaas
    - Beeld : Pietasso

    Studenten komen tot geïntegreerd werken door een 2de deeldomein als inspiratiebron te gebruiken voor hun muzische les.

    Muzoles in oktober : Gedicht over de Herfst. 
    Bij dit gedicht heb ik beeldende aspecten toegevoegd aan bord ( beelden die de woorden uit het gedicht vertaalde) en beweging aan toegevoegd, bijvoorbeeld : 'Grote paddenstoelen = een grote beweging laten maken. 

    Muzoles in december : Pietasso 
    Bij de beeldende opdracht van Pietasso was er muziek aanwezig. Dit waren allemaal Sinterklaasliedjes. 
    Cd = De grote Sinterklaas CD. 

    Checklist / doelen die ik bereikt heb : 
  • a. Kinderen via gerichte vraagstelling op weg zetten.
    - Via een demonstratie dat je geeft in een muzoles, vragen stellen aan de leerlingen. Wat zal de volgende stap zijn? Waar moeten we opletten? 
    Laat de vele antwoorden ook uit de leerlingen komen. 

  • b. Terugkeren naar de beschouwfase indien het creëren moeizaam verloopt.
    - Wanneer je merkt dat leerlingen het moeilijk hebben bij een bepaalde fase in een opdracht, toon ik deze opnieuw ( demonstreren). 

  • c. De kinderen stimuleren in het creatief denken, afstappen van het evidente.
    - Bijvoorbeeld : leerlingen vonden het moeilijk om het hoofd van een Zwarte Piet te tekenen. Hierbij heb ik de leerlingen ondersteunt door hun fantasie aan te wakkeren. 
    VS: Hoe ziet een Zwarte piet volgens jou eruit? Probeer dit eens tekenen.. 
    ( Hoe gek hij er ook uitziet, het belangrijkste is dat jij ziet dat het een Zwarte Piet is.)

  • d. Kinderen begeleiden in het persoonlijk uitwerken van een opdracht: hen stimuleren niet naar de buur te kijken en te durven vertrekken vanuit zichzelf.
    - Als leerkracht vind ik het enorm belangrijk dat je de leerlingen uitdaagt en stimuleert in hun uitwerkingen. Kinderen willen gemotiveerd worden, willen ondersteunt worden. En als leerkracht heb je hier een belangrijke taak. 

  • e. Een veilige en vrije sfeer creëren waarin creativiteit ruimte krijgt.
    - Ik laat de leerlingen voldoende aanvoelen dat ze met al hun vragen bij me terecht kunnen, dat geen enkele vraag fout is. 
    Zo creëer je als leerkracht een veilige en vrije sfeer. 

  • f. Een enthousiasmerende en open houding aannemen. 
    - Ik sta enorm graag voor de klas.  In elke les probeer ik het beste van mezelf te geven en draag ik dit ook over aan de kinderen. Zo starten ze en eindigen ze met een enthousiaste houding. 




    Thema 'Sint' in de klas.