1. Muzische ateliers.
Een muzisch atelier organiseren in je school. Dit houdt in dat elke klas een dag ondergedompeld wordt in de muzische sfeer.
Elke klas mag zelf bepalen wanneer hij/zij een muzisch atelier plant, op voorwaarde dat het zeker 1 keer in drie maand gebeurt.
De eerste keer : september, oktober of november.
Tweede keer : december, januari of februari
Derde keer : maart, april of mei
(Vierde keer : juni)
Als leerkracht in wording vind ik het belangrijk dat er ook tijd geschonken wordt aan het muzische. Kinderen zijn vaak zeer muzisch en worden niet geprikkeld.
Daarom kwam ik op het idee van muzische ateliers te organiseren.
Op een dag van een muzisch atelier worden alle kinderen geprikkeld met de deeldomeinen van MUZO.
- Beeld, muziek, drama, beweging en media.
Hoe organiseer je nu een muzisch atelier?
1 dag = muzisch geprikkeld worden
Het eerst wat je doet, is een dag zoeken waar de kinderen ook beweging hebben.
Want 'bewegen' is ook muzisch bezig zijn.
Nadien ga je op zoek naar een passend thema. Een thema dat past bij jouw gekozen 'maand'.
Heb je een thema gekozen? Dan kan je aan de slag gaan om dit thema uit te werken.
Hiermee bedoel ik..
Een hele dag met het thema aan de slag gaan in je klas, op een muzische manier.
-> Zoek ook een rode draad!
In de volgende link, vind je een voorbeeld van een muzisch atelier.
Voorbeeld van een muzisch atelier.
Deze 'actie' zou ik later ook willen toepassen in mijn klas. Ik vind dat kinderen recht hebben om ook muzisch geprikkeld te worden. Het geeft kinderen de kans om open te bloeien, om te groeien als ' persoon', om te denken 'out of the box'.
Ik merk namelijk dat er weinig tijd aan muzo wordt geschonken.
2. Muzische ondersteuning
Tijdens de sessie van OVSG werd er verteld over de muzische speeltuin.
Deze muzische speeltuin bestaat uit de volgende zaken :
- Mediarobot
- Beeldoctopus
- Drama reuzenrad
- Bewegingstrein
- Muziekdraaimolen
Deze fiches bewaken de opbouw van lessen, de variatie in de lessen,..
Wanneer je deze fiches omhoog hangt in je klas, kan je kijken welke activiteiten je al hebt uitgevoerd dit jaar of welke activiteiten je nog wil uitvoeren dit jaar.
Hieronder staan de fiches.
Ik zou deze actie ondernemen in mijn school omdat je dan voor variatie zorgt in de muzische lessen. Zo ga je niet alleen maar 'tekenen' of 'schilderen' in een beeldles maar kan je variëren naar andere technieken.
Wanneer je een activiteit hebt uitgevoerd neem je hier een foto van en hang je deze foto bij de fiche. Zo heb je als leerkracht een overzicht over de afgelopen activiteiten.
Beeldoctopus |
Bewegingstrein |
Drama reuzenrad |
Mediarobot |
Ook kan je hier nog werken met een logboek. Je noteert deze activiteiten in het logboek ( creatie van OVSG) en dit geef je af aan de leerkracht van het volgende leerjaar, zo kan hij/zij inschatten wat de kinderen al hebben gedaan/kunnen.