donderdag 8 januari 2015

Muzo op campus : Dag 3 " Aanzetten tot creëren."

Donderdag 8/01/2015

Dag 2 van de fase : aanzetten tot creëren. 
Deze dag bestaat uit 2 workshops : beeld en media. 

1. Beeld
Om 8u45 werden we verwacht in lokaal -104. Dit is het beeld lokaal, want in dit lokaal zouden we deze voormiddag geprikkeld worden op een beeldende manier. 
We kregen een workshop van Winnie. Dit was een zeer leuke, aangename mevrouw. 

Ik leg je uit hoe deze voormiddag eruit zag en hoe elke stap me heeft geprikkeld in het beeldend proces. 

We zaten in een kring en in het midden van deze kring stond een bak met allerlei voorwerpen. Voorwerpen zoals : een houten lepel, een Winnie the pooh, een tas, een koffietas, een 'harde' drinkfles,.. 
Om ons zelf voor te stellen, moesten we een voorwerp nemen uit de bak en ons hiermee voorstellen. 
Ik had de 'harde' drinkfles genomen waar een aantal 'blutsen' in zaten. 
Hiermee wilde ik aantonen, dat ik een persoon ben die al veel 'gebotst' is, 'tegenslag' heeft gehad, maar er telkens toch terug doorkomt en blijft doorgaan. Zoals je de fles ook steeds kunt vullen. 

Na het voorstellen met de voorwerpen, deden we ook nog enkele opdrachten met de voorwerpen: 
- 1 voorwerp werd gekozen, iedere persoon moest zeggen wat hij zag aan het voorwerp
- 2 voorwerpen bij elkaar brengen en hier een 'nieuw' voorwerp meemaken 
- Aan een voorwerp, een interpretatie geven. 
- Markt spelen

Dit was de fase waarbij we 'in de sfeer' kwamen van voorwerpen beter bekijken, kennismaking met allerlei voorwerpen, interpretaties geven,... 

De volgende opdracht : Ga per drie of per twee staan en ga aan een materialen tafel staan , maak een schoen met het gegeven materiaal. Je mag geen hulpmiddelen zoals plakband, nietjes, scharen,.. gebruiken. 
1 persoon is model, de andere zijn ontwerpers. 
Zo vertel ik jou de volgorde van de opdrachten + telkens wat we hebben gemaakt en kan je het resultaat ook bekijken. 

Tafel 1 : Schoen maken met rietjes ( zonder hulpmiddelen) 












Tafel 2 : Een riem maken uit plastiek ( met hulpmiddelen) 


Tafel 3 : De riem van de vorige groep is je basis om een hoofddeksel te maken. Het materiaal waren bamboestokken. 


Tafel 4 : Maak je onbekend met materialen van papier en karton. Ook zoek je een gepast decor voor de foto. 












Na deze 4 opdrachten werden we teruggevraagd om naar de kring te komen. Er werden enkele prenten van kunstenaars gelegd. We kozen één prent en vertelden waarom we voor deze prent gekozen hadden. 

Nadien zochten we een persoon die een prent had, die bij de jouwe hoorde. 
Met deze prent ging je samen aan de slag en maakte je een galajurk.
Hierbij gebruik je alle materialen ( alle tafels) + een voorwerp uit de bak. 





Eindresultaat van alle groepen. 













Als afsluiter hebben we samen de workshop besproken. 
Op mijn blog geef ik mijn conclusie van de workshop weer a.d.h.v. een woordspin. 



Deze workshop was zeer inspirerend voor onze opdracht. 
De bak met voorwerpen, de opdracht rond het materiaal zijn zeker bruikbaar voor onze muzische opdracht. 


2. Media 
Na onze middagpauze werden we verwacht in lokaal N220. 
Dit is een lokaal voor media, want dit was onze tweede workshop van de dag. 
Deze workshop was ook boeiend. We hebben namelijk in deze sessie ons promofilmpje gemaakt voor de lagere school waar we met samenwerken tijdens onze muzostage in Dworp. 
Maar niet hebben we dit filmpje gemaakt, we deden ook enkele dingen vooraf. 

Opdracht 1 : Magic 
Is een applicatie waaraan je jouw toekomstdroom moet vragen en de applicatie geeft antwoord. 
Bijvoorbeeld : Zal ik mijn diploma halen? Ga ik rijk worden? Word ik gelukkig? .... 

Opdracht 2 : Songify 
Met songify kan iedereen een lied maken. Deze app zet ingesproken tekst om in een song in een muziekstijl naar keuze. 
Wij hadden de volgende tekst ingesproken :
Wat in de toekomst? 
Auto
Huis
Wat in de toekomst? 
Beroep
Geld
Wat in de toekomst? 
Kinderen
Eten
Wat in de toekomst? 
Robots 




Opdracht 3 : Fanta challenge (11) 
We werden uitgedaagd om challenge 11 uit te voeren. 
We kregen een flesje en een blikje fanta en gingen meteen de uitdaging aan. 
Hieronder zie je de resultaten. 






Opdracht 4 : Fototrucage 
Denk zelf een toepassing uit en creëer een krachtig voorbeeld. 
Plaats je resultaat op het interactief prikbord. 

Thema : onmogelijke dromen 
Als kind droomde ik er steeds van om te kunnen vliegen. 




















Opdracht 5 : Promofilmpje a.d.h.v. imovie 
Creëer een teaser van ongeveer één minuut voor het 1ste, 2de, 3de, 4de, 5de of 6de leerjaar i.v.m. de muzodag die jullie voor hen zullen organiseren in Dworp.
Thema: toekomst in je koffer
Muzodag op 15/01
Muzodag met activiteiten binnen verschillende muzo domeinen: beeld, beweging, drama, media, muziek, muzisch taalgebruik
Doel: maak de leerlingen nieuwsgierig en warm voor de themadag op 15/01