zaterdag 10 januari 2015

Muzo op campus : Dag 4 "Creëren en muzische doelen"

Vrijdag 9/01/2015

Dag 4, een dag waarbij we onze creativiteit moeten inzetten om een muzisch toonmoment te creëren voor Dworp en waarbij we geprikkeld worden door de muzische evaluatiemethodieken van OVSG. 

1. Groepsopdracht ' toonmoment'.
Om 9u45 werden we allemaal verwacht in de refter. 
Hier kregen we uitleg over een muzisch toonmoment dat we moeten creëren om te tonen op donderdagavond in Dworp. 
De groepen werden ingedeeld a.d.h.v. een puzzelstuk van een foto. 
Deze foto is ook je vertrekpunt van het toonmoment. 
Mijn groepsleden zijn : Isabel Rooms, Nena Vandersmissen en Nathalie Schobyn. 
Samen met mijn groep hebben wij in de voormiddag een heel toonmoment in elkaar gestoken. 
In het groepje klikt het en dat zie je natuurlijk ook aan het resultaat. Alle ideeën kwamen spontaan, zelfde creativiteit en we dachten in dezelfde richting. 
Hieronder zie je het draaiboek van ons toonmoment. 
Draaiboek

Zelf heb ik het gevoel dat ik gegroeid ben in het creëren van een toonmoment. Dat ik alle deeldomeinen in één moment kan stoppen. 
Nu hebben we bewezen dat dit op een voormiddag kan, terwijl we in het eerste jaar hiervoor een langere tijd nodig hadden. 
Ik ben dus zeker gegroeid in het muzische. 

2. OVSG 
Het tweede deel van de dag startte om 13 uur. We werden verwacht in lokaal 006. 
We kregen een sessie OVSG door Eric de Witte. Dit was een oud-leerkracht van meneer Van Guyse. Hij is nu iemand die werkt voor OVSG en is gespecialiseerd in wiskunde en Muzische vorming. 
Vandaag gaf hij aan ons een sessie muzische vorming. 
Meer bepaald : "Hoe kan je muzisch evalueren?" 
Hij kwam vertellen hoe er nu wordt geëvalueerd in het domein : muzische vorming. 
Er worden namelijk geen punten meer gegeven op muzische vorming, althans daar streven we voor. En hier kan ik me helemaal bij aansluiten. 
Elk kind is anders, elk kind denkt anders, elk kind kijkt met een andere bril naar de wereld en gaat dit ook anders interpreteren. Muzische vorming is ook iets 'eigen' vorm geven. En daarom kan je nooit een 'punt' op een werkje zetten. 

Muzische vorming is er namelijk voor de ..
- zelfontplooiing
- grijp op de wereld te krijgen ( kunst, andere culturen,..) 
- motivatie, initiatief, positief zelfbeeld 
- zelfsturing, creativiteit,..
Zie verwijzing naar boek : De kleine Odessa ( Peter van Olmen). 

Ik heb zeer veel geleerd uit deze sessie & vond deze dan ook zeer inspirerend. 
Ik heb uit deze sessie een actie gevonden die ik kan gebruiken in mijn stageschool. 
Ook hoe je elke les muzische vorming start : IMPRESSIE.
Dit is een belangrijk woord, dat je vak te horen kreeg in deze sessie. 
En het is inderdaad ook belangrijk dat een kind een impressie krijgt van 'iets' en hierdoor gemotiveerd raakt om hiermee muzisch om te gaan. 


Wat ik ook leuk vond, was het moment voor de pauze. 
We kregen het volgende filmpje te zien : Silly walks
Op deze manier moesten we ook naar buiten gaan. 
De impressie was zeer aangenaam, dat je automatisch aanzet om dit ook te doen. 

Na de pauze kregen we een groepsopdracht. 
We werden ingedeeld via kaartjes. 
Op deze kaartjes stond het volgende : een auteur, een kaft van een boek + een gekleurd bolletje. 
Je moest gaan samenzitten met de personen die dezelfde auteur als jou had en het gekleurde bolletje stond voor jouw taak binnen de opdracht. 
Ik had de gele bol = bemiddelaar. 
Mijn groepje : Tessa van Impe, Donna van Acker en Jens de Wilde. 
Opdracht : verwerking creëren op het boek : Het land van de woordfabriek. 
Wij kozen voor het deeldomein : Beeld 
Hieronder zie je onze lesfiche. 

Als laatste wil ik jullie nog vertellen dat het verhaaltje over the Beatles me zeker is bijgebleven. 
Paul McCartney wou graag muzikant worden als kind maar zijn muziekleerkracht zei dat met muziek maken niets te verdienen valt. 
Diezelfde muziekleerkracht zei dit ook tegen een medeleerling van Paul, George Harrison.
George Harrison vormde samen met Paul McCartney, Ringo & John Lennon-> The Beatles.
Dus hiermee wil men bewijzen dat je als leerkracht, de talenten van de kinderen moet ontwikkelen, je moet ze hierin steunen. Want wanneer de jongens geluisterd hadden naar die ene leerkracht, had 'the Beatles' misschien nooit bestaan.